Urmas Tooming: õigus autojuhte ahistada

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Urmas Tooming.
Urmas Tooming. Foto: Toomas Huik

Kõik me teame, et superspioon James Bondil on õigus tappa. Nüüd, pärast nädal aega kestnud rahvahääletust said Tallinna linnaisad endale õiguse hakata pealinnas eraautode omanikke ahistama. Oli ju nii, et 68 000 hääletanust andis kolm neljandikku oma hääle tasuta bussi-, trammi- ja trollisõidu poolt ning linnajuhid peavad seda piisavaks mandaadiks hakata liikluskorralduse ümberkorraldamisel tegema eelistusi ühissõidukitele.

Tallinna abilinnapea Arvo Sarapuu ongi juba välja öelnud, et linnavalitsuse kõik järgnevad otsused linnaliikluses lähtuvad ühistranspordist, ning see tähendabki eraautojuhtide ahistamise algust. Täpselt ei ole veel midagi välja öeldud – kas tõstetakse parkimistasusid, laiendatakse tasulise parkimise ala ja pikendatakse ajalist kestust või mõeldakse hoopis midagi muud välja.

Üpris tõenäoline on seegi, et kui kõik Tallinna sisse kirjutatud inimesed saavad järgmisest aastast ühisveokites tasuta sõita, siis tõstetakse pileti hinda. Kuidas käituvad sel juhul pealinna ümberkaudsete valdade elanikud? Kui nad peavad hakkama Tallinna trammi-, trolli- ja bussipileti eest senisest rohkem maksma, siis eelistab enamik neist jätkuvalt autosõitu. Isegi siis, kui nende liikumine ja parkimine pealinna tänavatel muudetakse hulluks.

Tasuta ühistranspordist võidavad kindlasti ka Tallinna eraparklate ja parkimismajade omanikud. Kui ikka auto hoidmine tänaval on eraparkla teenuse kasutamisest kallim, siis miks peaks inimene oma raha peale vihane olema ning linnavalitsuse populistlikke otsuseid kinni maksma.

Linnaisad on ju avalikult välja öelnud, et tasuta ühistranspordi kehtestamisel saamata jääva piletitulu üheks katteallikaks peab kujunema parkimise ümberkorraldamine linnas.

Öeldakse, et Tallinn on jalakäija- ja ratturivaenulik linn, sest ümberkorraldusi liikluses on ikka tehtud autoomanike huvidest lähtuvalt. Tundub, et nüüd algab pealinnas uus ajastu, sest linnaisad enam autojuhte ei armasta ning püüavad neid erineval viisil pitsitama hakata.

Kas see tähendab, et pööratakse näoga rohkem jalgratturite poole ja hakatakse kergliiklusteede võrku usinalt laiendama? Raske öelda. Seni käib jutt ainult ühissõidukitele eeliste andmisest. Tahaks siiski loota, et linnajuhid käituvad mõistlikult ning tulevikus saab Tallinnas liikuda nii ühissõiduki, eraauto kui jalgrattaga ning jalgsi käiminegi on nauditav.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles