Tarmo Treimann: hea idee on käpardliku lahendusega rikutud

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Bussirada Narva maanteel.
Bussirada Narva maanteel. Foto: Liis Treimann

Vastuseks Postimehe üleskutsele kirjutas tallinlane Tarmo Treimann, et linnavalitsus on hea idee käpardliku lahendusega ära rikkunud ning sellest on kahju.

Iseenesest on ühistranspordile eeliste andmine ja autode diskrimineerimine kesklinnas ainuõige lahendus. Eriti Tallinna puhul, kus linn on niiöelda kikilipsu kujuline. Kõik soovijad lihtsalt ei mahu oma autodega kesklinna ära. Ja ka eraldi ühistranspordirajad on üks tõhusatest meetmetest selles suunas, et inimesed eelistaksid vähemasti kesklinna minekuks oma autole teisi liikumisvõimalusi nagu ühissõidukeid, jalgratast või jalutamist.

Küll on aga kahjuks tänane teostus allpool igasugust arvestust. Tundub, et kõik toimub kaootiliselt ja linnakodaniku jaoks ootamatult. Isegi kui on olemas konkreetne kava, kuidas seda kõike korraldada, siis millegipärast linnakodanikele seda ei avalikustata. Rääkimata sellest, et oleks kehtestatud üldine, läbimõeldud ja arusaadav linna transpordikava, mis oleks välja töötatud ja vastu võetud, kaasates kodanikke, kodanikeühendusi ja erinevaid huvigruppe.

Ilmselt millestki sellisest tänases Tallinnas unistada on täielik utoopia. Kuid hoolimata sellest väärivad kodanikud vähemalt seda, et kõik nende poolt valitud ja nende maksurahadest elatuva linnavõimu plaanid oleksid aegsasti teada ja kõigile kättesaadavad. Suvi on küll õige aeg nende muudatuste läbiviimiseks, kuid see ei vabanda välja seda, et linnakodanikest liiklejaid hoitakse oma edasiste plaanide osas täielikus teadmatuses ning iga uus muutus tuleb üllatusena.

Milleks on siis loodud kulukas linnameedia, kui ta oma põhilist rolli, milleks peaks olema linnakodanike teavitamine, ei täida? Samuti kutsuksin ma üles ka kõiki muid meediaväljaandeid survestama linnavalitsust ja transpordiametit, et nad avalikustaksid oma plaanid lähitulevikuks täielikult. Suhtumine, et „meie võime teha mida tahame ja ei pea kedagi sellest eelnevalt teavitama“ ei ole kindlasti ametnikule kohane ning sellise suhtumisega inimeste koht ei ole avalikus teenistuses. Siin ei ole küsimus mitte üksnes heade haldustavade eiramises vaid täielikus ignorantsuses ja oma rolli mittemõistmises.

Kui nüüd edasi unistada, siis peaks üleminek rohelisele ja autovabamale transpordile pealinnas käima hoopis teises järjekorras. Alustama peaks linna ühtse ja läbimõeldud transpordikava koostamisest, analüüsides selle käigus kõiki võimalike lahendusi, leidmaks neist parimad ning kindlasti ei tohi ära unustada linnakodanike kaasamist. Seejärel tuleks paika panna vajalikud eeldused uue transpordipoliitika toimimiseks, muuhulgas taaselustada «Pargi ja reisi» süsteem, laiendada tasuta parklaid kesklinna piiril, luua paremad tingimused kergliiklusele, alates läbi mõeldud ja ka reaalsuses kasutatavatest rattadeedest ning lõpetades rattalaenutamise võimalustega kesklinna lähedastes transpordi sõlmpunktides. Samuti tuleks propageeritava tasuta ühistranspordi asemel senisest hoopis enam raha panustada ühisveonduse kvaliteedi, kiiruse ja reisijate tegelikele vajadustele vastavuse tõstmiseks. Seejärel saab transpordikava vastu võtta ning enne sellele üleminekut teha korralik ja piisava ajavaruga teavituskampaania uuest korrast ning sellega seotud võimalustest ja piirangutest.

Loodetavasti saabub ka Tallinnas aeg, kui linna juhtimisel loobutakse senisest salatsemisest ja manipuleerivast lähenemisest ning otsuseid hakatakse vastu võtma ja ellu viima avatult ning avalikult. Kui linna juhtkond soovib läbi viia kaasaegseid ja tulevikku vaatavaid lahendusi, siis lisaks heale ideele on vaja ka kaasaegset ja kodanikukeskset teostust. Kui kõik need tingimused on täidetud, saab ka minust kindlasti rohelisemale ja autovabamale transpordikorraldusele ülemineku plaanide veendunud toetaja.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles