Tasuta ühistranspordile leidub ka vastaseid

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Alates tänasest saavad tallinlased hääletada, kas nad soovivad tasuta ühistransporti või mitte. On inimesi, kes peavad seda raiskamiseks, kuid teised räägivad, et prii sõit on kallineva elu juures hädavajalik.

«See on kahe teraga mõõk – hea küll, ta on ilma rahata, aga mis pärast saab? Linnal raha ei ole ju,» kahtles pensionär Hendrik. «Midagi peab kannatama. Näiteks bussijuhtide palgad või üleüldse busside teenindus. Tasuta lõunaid ei ole.»

Hendriku hinnangul oleks selline muudatus täiesti ilmaasjata ning tema linnavalitsuse korraldatud küsitluses ei osale.

Tallinn korraldab 19.-25. märtsini linnaelanike küsitluse küsimusega «Kas toetate tasuta ühistransporditeenusele üleminekut alates 2013. aastast Tallinna ühtse piletisüsteemi liinidel?». Hääletada saab neljakümnes paigas üle Tallinna, mis on täpsemalt välja toodud linna kodulehel.

Täna jagasid tänavatel noored tüdrukud lendlehti, mis kutsusid üles küsitluses osalema.

Viru keskuse bussiterminali küsitluspunkti töötaja Piret Tamsoo rääkis, et esimese kahe tunni jooksul on oma arvamust avaldamas käinud 30 inimest.

«Nendele inimeste küsimustele, mis siis ikkagi saama hakkab, meie kahjuks vastata ei oska,» ütles Tamsoo. «Meie oleme tehnilised töötajad, et küsitlust võimalikult täpselt ja korrektselt läbi viia.»

Nii on tema sõnul välistatud korduv hääletamine, sest hääletanu andmed lisatakse kohe andmebaasi. Postimehe ajakirjanik ja fotograaf proovisid selle järgi. Erinevates kohtades korduvalt hääletamine läbi ei läinud ja ka ei saanud seda teha Pärnusse sisse kirjutatud fotograaf. Seega süsteem töötab.

«Mina olen vastu, sest ma arvan, et selle rahaga saaks midagi paremat teha,» kinnitas Viru bussiterminalis hääletanud Anu Raja. «See on normaalne, et me transpordi eest maksame.»

Raja sellist küsitlust eriti mõistlikuks ei pidanud: «Kumab kuidagi odava populismina.» Siiski prognoosis ta, et poolthääli tuleb rohkem kui vastuhääli.

«Mina toetan, et linn suunaks raha mujale, sest on ka palju tähtsamaid asju,» lausus 18-aastane õpilane Kevin, kes lubas millalgi hääletama minna. «Kui inimene tahab ringi liigelda, siis ta võib selle eest ju maksta.»

Ta avaldas kartust, et bussiliikluse kvaliteet halveneb ning ühistranspordiga hakkab rohkem inimesi sõitma. Küsitluse läbiviimist pidas Kevin väga ebavajalikuks.

«Niikuinii peaaegu kõik inimesed ütlevad, et nad tahavad seda,» oli noormees veendunud. Teda häiris ka küsitluskampaania 259 000 eurone maksumus. «See on ju debiilsus. Kuhu see raha läheb? Kas sellesse putkasse?» kirus ta hääletuspunkti poole näidates.

Solarise hääletuspunktis oli esimese paari tunni jooksul käinud 30-40 inimest. Üks neist oli 18-aastane õpilane Ann, kes vastas «ei».

«Kardan seda, et bussid läheksid liiga täis,» põhjendas ta. «Lisaks jääb siis riigieelarve veel rohkem miinusesse.» Nagu Ann, nii ajas mõni teinegi vastaja ühistranspordist rääkides segamini linna- ja riigieelarve. Kuulnud, et küsitluse hind on 259 000 eurot, leidis Ann, et küsitluse läbiviimine on mõttetu – niikuinii on vastus «jah».

Ka üliõpilane Mihkel Mäesalu vastas «ei». «Nii palju, kui ma bussiga sõitnud olen, on seal väga palju inimesi, kes haisevad ja on ebameeldivad,» ütles ta. «Mina arvan, et ühistransport peaks olema tasuline, sest ainult siis on võimalik kvaliteeti üleval hoida.»

Mäesalu hinnangul on praegune süsteem enam-vähem. Kampaania kõrgest kulust rääkides, avaldas ta kahtlust, et üüratu summa on kuskile mujale läinud.

«See küsitlus on paras valimiste eelne pull,» leidis ta. «Vähemalt mina saan sellest nii aru, et linnavõim teeb kõik, et võimul püsida.»

Tallinna linnavalitsuse hääletuspunktis «jah» öelnud Eeva ja Rita leidsid, et tasuta ühistransport säästab pere-eelarvet, on loodussõbralikum ja ummikuid on linnas vähem.

«Võib-olla on siis ka teed paremas korras,» pakkus Rita.

Küsimusele, kas nad ei karda, et bussid on siis väga ülerahvastatud, vastas Eeva, et seda on nad juba praegu ja kõigega võib harjuda.

«See on ju inimestele vajalik,» kinnitas Nõmme linnaosavalitsuse teeninduspunktis hääletanud Ando Leps. «Praegune valitsuskoalitsioon, kes on omadega täiesti pankrotis, ei ole Eesti riigi heaks midagi teinud. See kohutav vaesus on kõik Ansipi ja selle koalitsiooni tegemine.»

Tema hinnangul tooks tasuta ühistransport leevendust.

«Tallinnas tõstab Savisaar pensioni – Tallinnas lähevad asjad päris hästi, Eesti riigis lähevad asjad vastupidi,» lausus ta.

Ka samas kohas hääletanud Helve vastas «jah», sest ühistransport on üsna kulukas.

«Maksud tõusevad niikuinii ja et seda mingilgi määral korvata, oleks tasuta ühistransport sobiv,» ütles ta.

Lasnamäelase Tatjana Zõbina sõnul on tasuta ühistransport igati hea mõte, sest lapsed sõidavad kooli ja peavad pileti või sõidukaardi ostma ning see on kallis.

«Mina olen invaliid ja praegu ei sõida suurt kuhugi, ainult arsti juurde, aga ma natuke kardan, et järsku võetakse invaliidusrahast midagi maha, kui tuleb tasuta ühistransport,» ütles Zõbina. «Nad peavad ju selle raha kuskilt võtma.»

Zõbina mainis veel seda, et pensionärid saavad küll praegugi tasuta sõita, aga noortele emadele oleks see küll hea, kui nad ei pea ühissõidukis pileti eest maksma.

Lasnamäe Centrumis küsitlust korraldav Reet Detkovski mainis, et inimesed käivad päris aktiivselt oma arvamust avaldamas. Keskpäevaks oli küsitluspunktis juba umbes 300 keskuse külastajat küsitluslehe täitnud.

Samas lähedal seisnud Dmitri oli samuti tasuta ühistranspordi poolt oma hääle andnud. Ise ta sõidab küll autoga, sest käib kaugel tööl, aga naisele ja tütrele on tasuta sõit kindlasti mugav viis linnas ringi liikuda. Samuti võimaldab see raha kokku hoida.

«Mina ütlesin küll «ei» tasuta ühistranspordile, sest bussid on niigi täis, eriti tipptundidel,» kinnitas Lasnamäe elanik Helga Mustakivi keskuses. «Noored trügivad peale ning vanemad inimesed ei pääse üldse sisse. Ainult kui lõpp-peatusest peale minna, siis pääsed istuma. Pangu liinidele rohkem sõidukeid juurde. See on hoopis hullumaja, kui tuleb tasuta ühistransport.»

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles