Lugeja arvab: tasuta sõit langetab ühistranspordi kvaliteeti

Uwe Gnadenteich
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Linnaelanikke tasuta ühistranspordi teemalisele küsitlusele kutsuv plakat Liivalaia tänaval.
Linnaelanikke tasuta ühistranspordi teemalisele küsitlusele kutsuv plakat Liivalaia tänaval. Foto: Andres Haabu

Postimehe üleskutsele Tallinna ühistranspordi teemal vastanud lugejad avaldasid arvamust nii tasuta ühistranspordi poolt kui vastu. Tallinna ühistransport on praegu üldiselt heas seisukorras, kuid tasuta sõidu õigus ei meelita seda senisest rohkem kasutama. Pigem vastupidi, sest see tooks kindlasti kaasa kvaliteedi languse, kirjutab Erkki Arus.

Olen tallinlane ja kasutan igapäevaselt liikumiseks peamiselt autot. Siiski tuleb aeg-ajalt (keskmiselt 4 - 5 korda kuus) ette, kui pean kasutama liikumiseks ühistransporti.

Ühistranspordi seisukorda hindan üldiselt heaks. Mäletan veel aega, kui Tallinnas sõitsid valdavalt kollased Ikaruse bussid, mis kolisesid igatpidi ja talviti olid väga külmad. Nendega võrreldes on tänased bussid suisa luksus.

Senise kasutuse põhjal julgen väita, et püsivad nad ka enam-vähem graafikus. Võib-olla on eksimus paar minutit siia-sinna, aga ma ei näe selles väga probleemi. Mina, kes ma olen valdavalt nõukaajal üleskasvanud, arvestan ikka, et vähemalt viis minutit varem peatuses kohal olla.

Küll paneb mind aegajalt muigama peatuste teavitussüsteem. Naljalt enam ei leia bussi, kus peatuse nime «šužistab» bussijuht mikrofoni nii, et sellest on võimalik aru saada ainult hea ettekujutlusvõime ja peatuste põhjaliku tundmise korral. Mis puutub aga elektroonilist teavitussüsteemi, kus reibas naishääl teatab peatuse nime, siis enamasti ta küll töötab, kuid kohati jätab ajastus soovida, nii et võtab kukalt kratsima, milline peatus see «järgmine peatus» nüüd on.

Mitte et mul kui tallinlasel seda vaja oleks, aga ma mõtlen just meie linna külaliste peale. Mõne mitte eesti keelt valdava inimese jaoks oleks ilmselt parem üldse näha peatuse nime kirjapildis. Enamasti on ka see võimalus olemas, ainult et bussi või trolli eesotsas, mis ei pruugi olla loetavalt nähtav tahaotsa mõne nõrgema silmanägemisega inimese jaoks.

Võimalik, et annaks ka sõidugraafikuid optimeerida. Näiteks trollide 1 ja 5 marsruut suuremalt jaolt kattub, alates Tehnika tänavast kuni Mustamäe tagumisse otsa välja. Juhtusin sõitma ühel laupäeval trolliga nr. 1 kesklinnast ja Balti jaamast tuli samal ajal nr. 5, mis sattus just Tehnika tänaval meie ette. Ja nii need kaks trolli sõitsidki üksteise sabas
ülejäänud tee.

Nr. 5 oli keskmiselt täidetud ja korjas kõik inimesed peatusest peale, nr. 1 -s olid aga mõned üksikud inimesed, kes kesklinnast peale tulnud ning edaspidi nende hulk peatustes ainult vähenes. Juurde ei tulnud kedagi, sest 5 korjas eest kõik ära. Szolnoki peatusesse jõudes oli troll peaaegu tühi.

Tasuta ühiskondliku transpordi ideed ma ei poolda, kuna arvan, et see teenib ainult ja ainult keskerakondliku linnavalitsuse populistliku eesmärki, pidades silmas 2013. aasta kohalike omavalitsuste valimisi. Muidu ei leita raha ei õpetajatele ega lasteaedadele ega tänavate parandamiseks, aga kui on vaja pööblile sotsiaalmaju ehitada või tasuta transporti võimaldada, siis palun väga!

Ma pole küll käinud üheski linnas, kus oleks tasuta transport, seega ei tea, kuidas too seal välja näeb, kuid pigem ma eelistaksin näha kõrgemat piletihinda ning saadud raha investeerida olemasolevasse ühistransporti, sest nii ideaalne ta nüüd ka ei ole, kui vähendada veelgi selle rahastamist. Ei olnud mitte väga kaua aega tagasi, kui võis igas bussis, trollis ja trammis näha infoplakateid, mis rääkisid, et Tallinnas on Balti riikide pealinnadest kõige odavam ühistransport. Pole siin rohkem millegagi kelkida.

Pigem ma nõustun nendega, kes arvavad, et tasuta ühistranspordi korral saab see koduks asotsiaalidele, sest ma ei näe ühtegi takistust, miks nad ei võiks seda varianti kasutamata jätta, ega jõudu, kes võiks nad sealt välja tõsta.

Lõppkokkuvõtteks ütleks, et ma ei poolda tasuta ühistranspordi ideed. Kui see tuleks, ei vähendaks ma oma auto kasutust, vaid pigem suurendaks, sest arvan, et «tasuta» tähendab ühistranspordi kvaliteedi langust ning pealegi tasuta lõunaid pole olemas. Isegi, kui tõesti on raha üle, siis kindlasti leiaks sellele palju parema rakenduse.

Postimees avaldab täna lugejate, spetsialistide ja linnaametnike arvamusi tasuta ühistranspordi heade ja halbade külgede kohta.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles