Kui Sergei Žakin täna keskpäeval oma päevinäinud valge Mercedese sõbra auto slepis Tallinna Mustika ostukeskuse maa-alusesse parklasse toimetas, ootas seal ees juba mitmeid juhte, kes olid oma külmavõetud neljarattalist plusskraadidega turgutama tulnud.
Maa-alustest parklatest on saanud autode elustamispaik
Mustika parkla on külmahätta jäänud autode omanikele magusaks paigaks, sest asub kümnete tuhandete elanikega Mustamäe paneelmajadest vaid kiviviske kaugusel.
Ainuüksi Postimehe kohalviibimise ajal vooris uksest sisse kolm külmavõetud sõidukit, mõned neist alles üleni härmas. Keset lõunat kees parklapõrandal elu vaatamata sellele, et seinu katvad sildid auto remondi ja hoolduse karmilt ära keelavad.
Kui mõni juht parkis sõiduki vargsi parkla hämaramasse ossa seina äärde soojenema, siis mitme avatud kapotikaane all käis autoremonditöökoja vääriline mehaanikutöö. Vakantseks jäänud parklakohtadel andsid nädalavahetuse karmi talveilma mõjudest tunnistust köite lohisemisjäljed ja liitrite viisi mahavoolanud õli.
Sõbra abiga parklasse jõudnud Žakin sidus oma auto küljest köie lahti, kuid suuremaid pingutusi tegema ei hakanud. Selle asemel panustas noormees sellele, et piisava ooteaja korral teeb õhusoe oma töö. «Umbes neli tundi läheb,» nentis noormees kogenud moel ja läks ostukeskuse kõrgematele korrustele aega parajaks tegema.
Mõned read eemal oma kollase Renault Traficu tulesid vahetanud elupõline mehaanik Jaan lükkas kategooriliselt ümber arvamuse, et teda on sinna toonud külmaga tõrkuv auto. Pea pool sajandit pika juhikogemusega mees oli külmatõrgete ennetamiseks juba varakult ettevalmistusi teinud.
Näiteks tankis ta paagi kuni korgini diislit täis, et temperatuurikõikumised paaki kondentsi ei tekitaks. Ka akul lasi mees enne rekordkülmade tulekut laadija klemmide vahel läbi käia. Ettenägelik tegevus tasus end ära juba täna hommikul, mil väimehe tummaks jäänud auto vajas köie otsas teenindusse vedamist.
Sikupilli keskuse maa-aluses parklas autoga askeldanud kolm härrasmeest ütlesid, et tulid parklasse sooja vaid selleks, et sõidukile öösel täis laetud aku külge monteerida. Parklas autode soojendamise mõistsid nad aga kärmelt hukka. Nimelt tekitavat auto regulaarne parklas hoidmine mootorisse kondentsi ja toovat pigem kahju kui kasu. Sellegipoolest olevat külmaohvriks langenud autod Sikupillis igapäevane nähe ja eriti hoogsalt saabuvad autod sooja pärast tööpäeva lõppu.
Tallinna kesklinna tasulises Tornimäe maa-aluses parklas valitses täna keskpäeval seevastu kammerlik vaikus ja kosutavat viit plusskraadi nautis vaid sadakond sõidukit. Hinnalisemad lõunamaa verd neljarattalised olid omanikelt koguni soojendava teki peale saanud.
Tornimäe parkla korrapidaja ütles Postimehele, et külmaga läheb parklas tõeline elu käima alles õhtutundidel, mil väljas temperatuur langeb. Siis voorivad parklasse peamiselt diiselmootoriga autod, kelle omanikud väljas valitsevat talvekülma ei usalda ja auto soojema öömaja eest kümme eurot välja käivad.
Kaubamajade soojad parklad on vaid linnainimeste luksus, mujal Eestis tuleb sõidukitel nii soojade temperatuuride saabumiseks kevadeni oodata.