Aastate eest maandus Tallinnast startinud lennuk Neeva jõel

Hanneli Rudi
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Sellist pilti võis 1963. aastal näha Neeva kaldapealsel, kui jõkke maandunud lennukist evakueeriti inimesi.
Sellist pilti võis 1963. aastal näha Neeva kaldapealsel, kui jõkke maandunud lennukist evakueeriti inimesi. Foto: Wikipedia

Aastakümnete eest tegi Tallinnast startinud ja Moskvasse suundunud TU-124 samuti hädamaandumise Neeva jõkke.

Aeroflotile kuulunud TU-124 startis 1963. aasta 21. augustil kell 8.55 Tallinnast ning pardal oli 45 reisijat ja seitse meeskonnaliiget, kirjutab wikipedia.

Lennukit juhtis 27-aastane kapten Viktor Mostovoi. Pärast õhkutõusmist selgus, et kokpiti all olevad rattad ei läinud sisse.

Kuna udu tõttu ei saanud lennuk Tallinnas maanduda, käskis lennujuhtimiskeskus õhusõidukil madalal kõrgusel Leningradi lennata.

Kell 10 hakkas lennuk kütuse kulutamiseks 500 meetri kõrgusel ringe tegema. Pulkovo lennuväljal valmistati ette hädamaandumist.

Ühe ringi tegemiseks linna kohal kulus 15 minutit. Selle aja jooksul üritas meeskond eritelikut lukustatud asendisse saada, kasutades selleks garderoobi eesriiet hoidvat varrast.

1990ndate lõpus ühes telesaates pakkus selle lennu piloot, et teliku lukustuskatsel  laskis meeskond mööda õige hetke, mil kütusest oleks veel jätkunud Pulkovosse lendamiseks ja turvaliseks maandumiseks.

Kell 12.10 mindi viimasele, kaheksandale ringile linna kohal, lennuki üks mootoritest oli kütuse lõppemise tõttu seiskunud, teine mootor seiskus, kui lennuk liikus üle Leningradi kesklinnas asuva Iisaku katedraali ja Admiraliteedi hoone.

Pärast mootorite seiskumist leidis meeskond, et ainus võimalus on maanduda 300 meetri laiusesse Neeva jõkke.

Maandudes lendas TU üle toona remondis olnud Aleksander Nevski silla, peaaegu seda puudutades.

Piloodil õnnestus lennuk siiski maandada jõele, vältides napilt kokkupõrget jõel olnud vana puksiiriga. Meeskonna meenutuste kohaselt hakkas kokkupõrkest napilt pääsenud alus lennukit kohe kalda poole pukseerima.

Kõik reisijad jäid pardale, kuni veepinnal hõljuv lennuk tõmmati madalamasse vette. Meeskond ja reisijad evakueeriti lennukist kokpiti akna kaudu enne lennuki uppuma hakkamist.

Lennuki meeskond võeti uurimise ajaks vahi alla, kirjutab venekeelne Wikipedia. Lennuki kapten V. Mostovoi vallandati, aga hiljem autasustati teda Punatähe ordeniga. 

Sarnased juhtumid

Vette maandumisi on ka hiljem korduvalt ette tulnud. Eile öösel maandus New Yorgis Hudsoni jõkke reisilennuk, kõik pardalolijad pääsesid eluga. 2005. aasta 6. augustil tegi kütuse lõppemise tõttu Sitsiilia ranniku lähistel hädamaandumise Itaaliast Tuneesiasse lennanud ATR-72.

39-st pardal olnust pääses eluga 20 inimest, kes said tõsiseid põletushaavu. Lennuk lagunes kolmeks tükiks.

2002. aasta 16.aastal maandus Boeing 737 Jakarta lähistel Bengawan Solo jõkke. Tugeva vihma- ja rahesaju tõttu seiskusid mõlemad mootorid ning piloot püüdis neid korduvalt käivitada, enne kui otsustas jõkke maanduda. Kuuekümnest pardal olijast hukkus üks stjuardess. Pärast õnnetust tehtud fotodelt on näha, et lennuk jäi pidama põlvesügavuses vees.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles