Tallinn eelistab busse trammidele ja trollidele

, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna trammi- ja trollibussikoondise juhatuse esimees Toomas Sepp.
Tallinna trammi- ja trollibussikoondise juhatuse esimees Toomas Sepp. Foto: Peeter Langovits

Tallinna selle aasta teise lisaeelarve eelnõus on elektritranspordile ehk trammidele ja trollidele eraldatud kümme korda vähem raha kui bussidele.

Tallinna trammi- ja trollibussikoondise (TTTK) juhatuse esimees Toomas Sepp ütles, et on välja kujunemas olukord, kus raha vähesuse tõttu võib koondisel tuleval aastal tekkida raskusi liinimahtude täitmisega, seda eriti trollide osas ning pole välistatud mõne trolliliini sulgemine.

Tallinna selle aasta teises lisaeelarves on ühisveondusele täiendavalt eraldatud 2 527 958 eurot, millest 2 322 958 eurot läheb liinibussidele ning vaid 205 000 eurot TTTK-le. Bussidele mõeldud raha jaguneb Tallinna autobussikoondise (TAK) ja firma MRP vahel.

Sepp mainis, et eelmisel reedel toimus linnavolikogu rahanduskomisjoni erakorraline koosolek, kus arutati ka ühistranspordile eraldatud summasid.

Trolliliinide võimalik vähendamine

«Tallinna finantsdirektor Katrin Kendra põhjendas bussidele ning elektritranspordile eraldatud rahade umbes kümnekordset erinevust sellega, et elektri hinnatõusu osati paremini prognoosida kui diiselkütuse kallinemist,» märkis Sepp.

Üks osa TTTK- le eraldatud 205 000 eurost kulub sellele, et kompenseerida töötajate täisajaga töötamise taastamise kulud ning teine osa läheb elektri hinnatõusu rahastamiseks. Nimelt vähendati masuajal trammi- ja trollijuhtide ning ka TTTK kõigi teiste inimeste tööaega. Tänavu aasta algul töömaht jälle taastati. Selleks oligi vaja lisaraha. TAK lähtus teisest loogikast – seal alandati bussijuhtide kuupalka 10 protsenti ning tänavu tõsteti sama palju ehk taastati masueelne olukord.

Sepp selgitas, et linna finantsteenistuse arvustuste järgi tundus TAK-is liinikilomeetri omahind madalam kui TTTK-s, kuna seal vähendati palku. Kui aga nüüd taastatakse endine olukord, siis peaks elektritransport olema bussidest odavam.

«Ma olen aga kuulnud ka jutte trolliliikluse olulisest piiramisest Tallinnas, kuna bussiliiklus on odavam,» mainis Sepp. «Ise loodan aga, et järgmisel aastal leitakse lahendus väljalangenud trollide asendamiseks ka päris uute või kasutatud trollibussidega. Vastasel juhul tuleb osa trolliliine asendada bussiliinidega.»

Bussikoondisel on suured kulud

TTTK-s on praegu umbes 100 trolli, millest mõne aasta jooksul osa neist võetakse liinilt maha, nii et järele jääb 56 sarvedega ühissõidukit. Selle ja järgmise aasta jooksul kavatseb koondis maha kanda 27 trolli ning 2013. aastal veel paarkümmend. Üks variant on selline, et osta mahakantud sõidukite asemele kasutatud trolle Riiast, kuid Sepa sõnul ei ole selles osas linnavalitsus ja finantsteenistus veel lõplikku otsust teinud.

«Ma loodan, et Tallinna 2012. aasta eelarve tegemisel arvestatakse ikka tekkinud olukorraga või muidu tulevad linnaliikluses kardiaalsed muutused ja elektritranspordi taandareng,» mainis Sepp. «Sellest oleks väga kahju, sest Euroopa Liit on ju püstitanud eesmärgi vähendada CO2 emissiooni 20 protsenti.»

Tallinna finantsdirektor Katrin Kendra kinnitas, et kui elektrihinna tõusuga suudeti mingil määral arvestada juba mullu tänavust linnaeelarvet koostades, siis kütusehinnad on palju kõikunud ning oluliselt mõjutanud TAK-i kulusid.

Ka Tallinna abilinna Taavi Aas ütles, et viimasel ajal on diislikütus kallinenud kiiremini kui elekter, mistõttu saab ka TAK lisaeelarvest rohkem raha kui TTTK. Teine põhjus on selles, et bussidel on liinikilomeetreid oluliselt rohkem kui trollidel ja trammidel. Samuti on TAK-l palkade osatähtsus suurem kui TTTK-l.


Tallinna ühistranspordi rahastamine

18. oktoobri seisuga on Tallinna linnaeelarvesse planeeritud ühistranspordi liiniveo kulude katteks 46 302 967 eurot, sellest bussiveole 30 301 976 ning trammidele ja trollidele 16 000 991 eurot.
18. oktoobri seisuga on Tallinna linnaeelarvesse planeeritud piletitulu 20 132 168 eurot, mis läheb liiniveokulude katteks.
Ülejäänud osa 26 170 799 krooni on ühistranspordi liiniveo kulude linnapoolne dotatsioon.
Prognooside järgi plaanitud piletitulu tänavu kokku ei tule, mistõttu peab linnapoolne dotatsioon suurenema.
Tipptunnil läheb Tallinnas liinile vähemalt 270 bussi. Trolle on iga päev liinil 82 ja tramme 56.

Allikas: Tallinna transpordiamet
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles