Tallinlased: automaks aitaks vaid eelarveauke täita

, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
19,7 protsenti inimestest arvab, et automaks on keskonna säästmiseks vajalik.
19,7 protsenti inimestest arvab, et automaks on keskonna säästmiseks vajalik. Foto: AFP / Scanpix

Kaks kolmandikku Tallinna elanikest on automaksu kehtestamise vastu ning poolte arvates soovitakse automaksu kehtestamisega lappida valitsuse eelarveauke, selgub Tallinna linna poolt tellitud värskest uuringust.

Ajaleht Pealinn andmetel on automaksu kehtestamise idee vastu tervelt 65,5 protsenti linnaelanikest- neist 52 protsenti täiesti vastu ja 13,5 protsenti pigem vastu.

Seega vaid 20,6 protsenti vastajatest pooldab automaksu kehtestamist ja nendest vaid 9,4 protsenti on kindlaid toetajaid.

Mehed on mõnevõrra rohkem automaksu vastased kui naised (kindlaid vastaseid meeste seas 59protsenti, naiste seas 46protsenti), kuid see on osaliselt ilmselt seletatav ka sellega, et mehed sõidavad rohkem autodega kui naised.

Vanuse lõikes paistab silma rühm 15-24, kellest pooldab automaksu täielikult tervelt 20protsenti, samas on ka tuliseid vastaseid selles vanuserühmas rohkem.

Rahvuste lõikes on hoiakud taaskord samasuunalised - eestlastest on automaksu vastu 61,9protsenti ja pooldab 23,2protsenti ning muukeelsetest vastajatest on vastu 69protsenti ja pooldab 17,8protsenti.

Sissetuleku lõikes selgeid trende ei joonistu. Keskmiste sissetulekutega vastajarühm suhtub automaksu kehtestamisse sallivamalt, kui nn äärmised rühmad.

Kõige tulisemad vastased asuvad ootuspäraselt madalaima sissetulekuga (sissetulek väiksem kui 4000 krooni kuus pereliikme kohta) vastajate rühmas.

Kõige jõukamate rühmas on samuti palju automaksu vastaseid - 68,2protsenti on pigem või täiesti vastu ning 25,2protsenti täiesti või pigem poolt.

Rahvalt küsiti ka seda, et mis eesmärke teeniks nende arvates automaksu kehtestamine.

Antud küsimuses on vastajate arvamus üsna ühene - automaksu kehtestamisega soovitakse valitsuse eelarveauke lappida - nii arvab 57,8protsenti kõigist vastanutest. Eelarveaukude lappimine on kõigi linnosade vastajatele esmaseks põhjuseks.

Järgneb keskkonna saastatuse vähendamine - 19,7protsenti. Ülejäänud eesmärkidele omistatakse väiksemat tähtsust - 14,8protsenti usub, et automaks aitab piirata autostumist, 14,5protsenti arvab, et see ärgitab kasutama ühistransporti.

Muukeelsed vastajad on eestlastest isegi veidi enam arvamusel, et automaksu kehtestamisega üritatakse valitsuse eelarveauke lappida, eestlased omistavad teistele eesmärkidele pisut suuremat tähendust.

Juhul kui automaks kehtestataks, pooldaks 41,9protsenti vastanutest maksmist igakuise tasuna või aastamaksuna. 29,2protsenti arvab, et maksu tuleks maksta vaid uue auto ostmisel ja ligi kolmandik ei oska sellele küsimusele vastata.

Kõige enam arvati, et autosid tuleks automaksu kehtestamise korral maksustada auto mootori võimsuse alusel - nii arvas 36,7protsenti kõigist vastanutest. 29,8protsenti arvas, et maksustada tuleks auto tekitatud CO2 alusel.

Kõige vähem arvati, et maks peaks olema kõigile võrdne. Hinna või auto asukoha alusel maksustamist toetaks veidi üle 10protsenti vastanutest.

Uuringu teostas Tartu uuringufirma Klaster käesoleva aasta augustis. Telefoniküsitluse käigus küsiti 500 Tallinna elaniku arvamust.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles