Ettepanek: Viru väljakust saagu linlaste plats

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Praegune seis Viru väljakul sunnib inimesi sealt läbi ruttama – aega seal maha ei võta.
Praegune seis Viru väljakul sunnib inimesi sealt läbi ruttama – aega seal maha ei võta. Foto: Must

VIRU RISTMIK MÕNUSAKS VÄLJAKUKS. Viru väljakut ümbritsevad linna kolm kõige intensiivsema kasutusega jalakäijate ristmikku – Mere puiestee, Viru ning Hobujaama trammipeatuste juures. Ainult väljak ise on puudu, selle asemel laiutab ikka veel ristmik.

Viru väljak on Tallinna absoluutne keskpunkt, siit liiguvad läbi kõik Tallinna trammiliinid ja saavad alguse bussiliinid. Viru väljak on linnast välja liikuvate tähtsamate teede alguspunkt ning siit mõõdetakse nende maanteede kilometraaži.

Viru väljak on aegade jooksul paiknenud erinevates kohtades – nii Viru hotelli kui Viru keskuse koha peal, kuid täna on ainukeseks kohaks, mida väljakuks nimetada saab, Viru ristmik.

Linnalise väljaku kõige tähtsamad elemendid on väljaku servad – väljak peab olema kindlalt piiritletud, et oleks võimalik aru saada, millal paikned platsil, millal mitte. Tänu selgetele piiridele on platsid headeks kohtumispunktideks – kõik platsil toimuv on hästi jälgitav.

Viru väljaku servad on defineeritud läbi hoonestuse: vanalinna poolt piirab väljakut vana tuletõrjehoone (nüüdne Venus Club), Rotermanni kvartali poolt piiravad väljakut Metro Plaza ning Nordic Forum hotellihoone, city poolt ääristavad väljakut Viru hotell ja Viru keskus. Väljaku osadena tuleks arvestada lisaks tänasele Viru ristmiku alale ka Viru hotelli esist ala.

Lihtsad muudatused

Tallinna kesklinna läbivad magistraalid on muutunud järjest vähem oluliseks – juba täna on enamik liiklusest suunatud kesklinnast mööda, Liiva-laia ja Ahtri tänavale. Planeerimisel on ka «Tallinna peatänava» projekt, mille käigus Pärnu ja Narva maantee Vabaduse väljakust Jõe tänavani muudetakse jalakäijasõbralikuks linnaruumiks.

Taoliste arengute kontekstis mõjub hiiglaslik ringristmik linna absoluutses südames täieliku raiskamisena. Viru väljakult võiksid läbi sõita vaid ühistranspordiliinid ning ümbritsevaid kvartaleid teenindav autotransport.

Viru hotelli esine parkla kuulub samuti aegunud lahenduste hulka – hoonete peauste ees saaksid ruumi raiskavate parklate asemel olla pisikesed «Kiss & Fly» stiilis taksopeatused.

Selleks, et anda linlastele tagasi selgelt tajutav väljakuruum, polegi üleliia palju tarvis teha. Tähtsaima asjana tuleks teede katendid vahetada väljakule sobivamate vastu – täis joonitud asfaldi asemel oleksid paslikumad kiviplaadid nagu Vabaduse väljakul või vanalinnas.

Transport saab suurepäraselt toimida ka ilma maha joonitud teedeta, õueala reeglite järgi. Väljakult läbikihutamise asemel olgu soositud kergliiklus, ühistransport ja jalakäijad.

Sahisevad ideed

Väljakuruumi peamiseks tugevuseks on paindlikkus ning palju võimalikke kasutusviise võrreldes tavalise ristmiku või tänavaruumiga. Ühel heal linnaväljakul on tänavamööbel inimestele puhkamiseks –

väljaku servades paiknevad tänavakohvikud ning väljakul on võimalik korraldada üritusi. Turg, spordivõistlused ja kontserdid on vaid mõned tegevused, mis Viru väljakul ilmselt üsna ruttu toimima hakkaksid.

Praeguse tiheda ristmiku ääres olevatel hoonetel on uuest situatsioonist ilmselt kõige rohkem võita. Linna peaväljakule saavad ennast avada hotellide terrassid, kohvikud ja ärid. Uut pääsu otse väljakule võiks kaaluda ka Viru keskus.

Pole teada, miks Viru väljak nii pikaks ajaks ära on unustatud, kuid viimane aeg on seda muuta. Arhitektuurimaastikul üht-teist ka sahiseb ning 2015. aasta jooksul on oodata suurt kogust visioone Viru väljakule.

Arhitekt Must on väljamõeldud tegelaskuju. Pseudonüümi taga tegutsevad kolm noort arhitekti: Ott Alver, Alvin Järving ja Mari Rass.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles