Ekspert: lennuõnnetused võisid olla rumalad kokkusattumused

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Rein Mark
Rein Mark Foto: Sille Annuk

Kauaaegse Tartu lennujaama juhi ja praegu pensionil oleva Rein Marki sõnul võisid Tallinnas Antonov-26 tüüpi lennukitega toimunud õnnetused olla lihtsalt rumalad kokkusattumused.

Eile juhtunud lennuõnnetuses oli tegemist samasuguse DHLi kaupu vedava Poola firmale Exin kuuluva Antonov-26 lennukiga, mis tegi kevadel hädamaandumise Ülemiste järvele.

Marki hinnangul võis lennuki Antonov-26 õnnetuse põhjustada kas lihtsalt rumal kokkusattumus, hoolduses tehtud viga, telikute süsteem või lendurid ise, kuigi viimast kahte varianti ta pigem välistaks.

«Lendurite viga ma ei usu, sest kes tõstaks teliku enne õhku tõusmist üles,» nentis Mark. «Vaevalt on see ka just selle firma käekiri, et neil just telikutega midagi juhtub.»

Marki sõnul on oluline meeles pidada, et lennuk saabus Tallinnasse kuskilt mujalt ja maandus ilma probleemideta, mis tähendab, et siis töötas telik korralikult.

Ka läbis lennuk enne õhkutõusmist tõenäoliselt tehnokontrolli, kus probleeme ei leitud: tavaliselt kontrollitakse telikus rõhku ja vaadatakse, et torustikus poleks lehti. Lisaks on lenduri kabiinis signaallambid.

Kui telikuga probleeme on, siis visuaalselt poleks midagi märgata.

«Koputamise teel ei saa seal midagi mõõta, ülevaatus tehakse alati ära, kuid kui on rõhuprobleemid, siis seda visuaalselt ei näe,» selgitas ta.

Samas välistab Mark ka tüüpvea võimaluse ehk tema arvates pole mõeldav, et lennuki telik võib mõnikord ootamatult jupsida.

«Selline viga likvideeritaks kiiresti, ei ole ju mõeldav, et lennukil on viga, mida korda ei tehtaks,» selgitas ta.

Samuti ei kiirustanud Mark Antonov-26 lennukit ohtlikuks nimetama, sest tavaliselt on sellised lennukid nagu AN-24 või TU-144 kasutuselt eemaldatud.

Ülemiste järve jääle AN-26 lennukiga hädamaandumise teinud Poola piloodi Mark Szczepanski sõnul on seda tüüpi lennukid väga turvalised. Portaal tvn24.pl vahendas toona, et firma piloodid on Antonov-26 lennukitega lennanud tuhandeid tunde ja Ülemistel juhtunu oli Szczepanski kinnitusel esimene nii tõsine õnnetus seda tüüpi lennukitega.

Vikipeedia andmetel oli AN-26 Nõukogude Liidus sõjaväe transpordilennuk, mida toodeti aastail 1969–1986. Wikipedia andmetel kasutavad seda tüüpi lennukit tsiviillennunduses Euroopas veel näiteks Läti RAF-Avia, Venemaa Yakutia Airlines ja Ungari Cityline Hungary.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles