Tallinnas saab hübriidbussiga tasuta sõita

Uwe Gnadenteich
, reporter
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

Tallinna Linnatranspordi AS (TLT) katsetab lähiajal erinevatel liinidel MAN-i hübriidbussi, katsesõitude ajal saavad kõik bussis tasuta sõita.

MAN Lion`s City Hybrid buss hakkas juba eelmise reede pärastlõunal sõitma 5. bussiliinil Männiku-Kose. Kuni 10. oktoobrini sõidab buss Tallinna erinevatel bussi- ja trolliliinidel. Kuna katsebussis validaatoreid ei ole, siis pole seal vaja ka tasuta sõiduõiguse saamiseks rohelist kaarti lehvitada. Tasuta võivad seal sõita ka kõik need, kes muidu peaksid Tallinna liinibussis pileti ostma. Bussi salongis on ka vastavasisulised sildid.

TLT juhatuse esimees Enno Tamm tahakski Tallinnas tulevikus rohkem hübriidbusse näha. «Kõik meie senised katsetused kinnitavad seda, et hübriidbuss on ainus selge alternatiiv tavalistele bussidele. Tinglikult võib öelda, et see on ilma sarvedeta trollibuss. Nende katsetustega tahame teada saada, kui palju selline buss diislikütust kokku hoiab ja kui palju ta selle tulemusena vähem tahkeid osakesi ja CO2 õhku paiskab,» ütles Tamm.

Ta lisas, et bussi diiselmootor vastab samuti Euro 6 parameetritele ning ühtegi selliste omadustega liinibussi praegu Tallinnas veel ei sõida.

«Novembris tulevad 20 uut MANi bussi. Need saavad olema üldse esimesed bussid Eestis, mis vastavad Euro 6 parameetritele,» lausus Tamm.

See, et hübriidbuss kulutab tunduvalt vähem diislikütust, on tema sõnul juba praegu selge. «Ja mida rohkem on bussi teekonnal peatusi ja valgusfoore, seda kokkuhoidlikumalt ta sõidab. Ja selle elektri, mida see buss kasutab, toodab ta sisuliselt mitte millestki. See ei käi nii, et buss läheb õhtul parki ja siis pannakse juhe seina. Buss toodab elektrit nii, et töötleb pidurdamise tulemusel tekkiva kineetilise energia ümber elektrienergiaks ja kasutab seda peatustest ja fooride juurest ärasõidul kiirendamiseks. Need on need need kohad, kus ühissõiduk paiskab õhku valdava osa tahketest osakestest ja heitgaasidest. Diiselmootorile lülitub buss ümber alles siis, kui kiirus on üle 28 kilomeetri tunnis,» selgitas Tamm.

Bussifirma esindaja Andres Mängeli sõnul on tegemist täishübriidbussiga, mis tähendab seda, et buss on võimeline liikuma ka ainult elektri jõul. «See buss laeb igasse peatusesse sisenedes pidurdusenergia arvelt kondensaatoreid. Kondensaatorite laadimine on kiire ja efektiivne. Igasse peatusse jõudes laetakse kondensaatorid sajaprotsendiliselt täis ja peatusest välja sõidab buss ainult elektri jõul. Sõltuvalt tingimustest on buss võimeline sõitma elektri jõul 600 meetrit kuni kilomeetri. Selle arvelt tulebki diislikütuse kokkuhoid,» rääkis Mängel.

Kondensaatoreid peaks tema sõnul saama laadida umbes üks miljon korda. Samas näiteks liitiumioonakude elueaks on umbes 1500 laadimiskorda, mis tähendab seda, et akusid tuleks kindla aja tagant, maksimaalselt viie-kuue aasta tagant vahetada. Kondensaatorid aga on ette nähtud kestma bussi kogu eluea.

 Madalapõhjaline kolme uksega MAN Lion`s City Hybrid on 11,98 meetrit pikk, 2,5 meetrit lai ja 3,3 meetri kõrgune. Bussis on 44 seisu- ja 28 istekohta. Tagumine uks läheb lahti, kui inimene vajutab vastavat nuppu, esimesed kaks ust avab bussijuht.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles