Rootsi filmipäevad: Viimane kohtuotsus (Dom över död man)

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.

81-aastase Rootsi režissööri Jan Troelli uus film jutustab biograafilise loo Rootsi publitsisti ja teoloogi Torgny Segerstedti elust. Vaatluse all on aastad 1933–1945 ehk aeg, mil natsistlik liikumine hakkas Euroopas jõudu koguma, selle triumf ja kollaps. Segerstedt oli Göteborgi majanduslehe Handelstidningen peatoimetaja ja tema relvaks olid sõnad.



Kompromissitu ja kindlakäeline mees lubas endale ajaleheveergudel paljutki, mis Saksa võime ärritas ning oli Segerstedti õnn, et Rootsi deklareeris end Teises maailmasõjas neutraalseks riigiks. Või siis oli see hoopis Rootsi õnn, et peaminister jõudis neutraliteeti deklareerida, enne kui Torgny Segerstedt suurema jama kodumaale kaela oleks tõmmanud. Igatahes õnnestus tal tõsiseid probleeme tekitamata krõbedaid lauseid trükkida tänu sellele, et tal olid head suhted võimukandjate ning kirjastajaga. Eraelus oli Torgny aga hoopis paljutahulisem mees. Afäär kirjastaja naisega oli avalik saladus ja isegi oma kolme koera armastas ta suurema kirega kui seaduslikku naist ja armukest.



Troell, kes nii kõrges vanuses veel suurepäraseid filme teeb, suhtub oma tegelastesse väga realistlikult. Torgny Segerstedt on ekstsentriline ja isekas – sellist peategelast ei ole just kerge armastada. Samas on Troelli tõlgenduses ka väga sooja (surma)huumorit, ehk seegi tuleneb vanusest? Igatahes on mustvalgelt üles filmitud linateos huvitav sissevaade 1930. - 1940. Rootsi kõrgklassi ellu ja poliitilisse lainetusse. Selles on nüansirikkust ja vaikset kella tiksumist, ausust ja sooja poolehoidu.



Marianne Reimal / PÖFF




Rootsi / Norra 2012

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles