Lugeja küsib: miks ei ole Tallinnas ladusat liiklusvoogu?

Meribel Sinikalda
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna liiklus.
Tallinna liiklus. Foto: Tairo Lutter

Tallinncityle saatis kirja lugeja, kes küsis, miks ei ole Tallinnas ladusat liiklusvoogu.
 

«Võtame näiteks Peterburi tee. Kui Tartu maanteelt Peterburi teele sõita, siis on reguleering selline, et iga foori taga tuleb seista terve tsükkel ja kui Maardu poolt tulla, on sama lugu ja see on kogu Tallinnas nii. Näiteks fooriga reguleeritud jalakäijate ülekäigurajad võiks olla sellised, et jalakäija vajutab posti küljes olevat nuppu ja saab ilusti üle tee. Männiku teel paaris kohas on nii. Peaaegu kõik jalakäija ülekäigurajad on automaatika peal- ühtegi jalakäijat ei ole, aga autole põleb punane tuli,» kirjutas lugeja.

Oma kirjas leiab ta, et praegune liikluse reguleerimine tekitab liigset kütuse hävitamist ja õhu saastamist: «Kui Veerenni tänavalt on soov Järvevana teele vasakule minna, siis pean enne mitu kilomeetrit Mustamäe poole sõitma enne, kui saan tagasipöörde teha.»

Lugeja küsimustele ja tähelepanekutele vastab Tallinna Transpordiameti liikluskorralduse osakonna juhataja Talvo Rüütelmaa:

Tallinnas on kasutusel peamistel magistraalidel (kohtade kus see on võimalik) nn rohelised lained. Kuna aga ristmike vahemaad on erinevad, siis ei ole võimalik kõikjal mõlemas suunas rohelist lainet sujuvalt tagada, sest ühe magistraali mõlemast otsast alustanud rohelised lained paratamatult mingis punktis kohtuvad. Lisaks tellitakse kõrvaltänavatelt rohelised tuled fooriandurile sõitnud sõidukite või nupule vajutanud jalakäijate poolt. Mida suurem on liikluskoormus, seda vähem saab eelnimetetud põhjustel rohelist lainet kasutada. Üldine põhimõte on ka selline, et kesklinna ei juhitaks roheliste lainetega rohkem sõidukeid, kui sealt saab fooride alt ära sõita. Vastasel korral oleks kesklinn kiiresti täiesti umbes. Peterburi maanteel on vajalik kasutada Peterburi tee ja kõrvalteede liiklusruum ära maksimaalselt efektiivselt, kuid üksnes Peterburi teel rohelise laine pidev hoidmine tekitaks probleeme kõrvaltänavate liiklusele. Sageli on küsimus ka marsruudi valikus, sest näiteka Suur-Sõjamäe tänaval on foore tunduvalt vähem ja liiklussujuvus parem.

Samas kohtades, kus rohelist lainet saab pidevalt kasutada, seda ka kasutatakse. Näiteks Tallinnas Vabaduse pst-il on rakendatud rohelise laine prioriteet hommikul kesklinna suunal ja alates kella 12.00-st linnast väljuval suunal. Sõidukiirus peaks olema aga kuni 50 km/h (soovitatav 48 km/h).  Vabaduse puiesteel rohelise laine rakendamisel ilmnes juhtide pahameel, sest enam ei saagi sõita 90 km/h. Tõepoolest süttib seal punane tuli fooris ja seda ilma jalakäijateta, kuid seda selleks, et kogu liiklusvool sõidaks kuni 50 km/h (see on liiklluse rahustamise meede). Kiiremini sõitev sõiduk sõidab punase tule taha ning peab siis ootama rohelist tuld.

Veerenni tänavalt saab sõita Tartu maantee poole mööda Viadukti tänavat või Tehnika pikendust ning siis lõik tunneli ja Peterburi mnt pikendust mööda, valida siis aeglustusrada ning avanebki võimalus pöörata vasakule või paremale Tartu mnt-le. Kui Veerennist oleks võimaldatud vasakpööre, siis tähendaks see kogu Järvevana liikluse peatamist mõlemas suunas fooriga, mis aga ei ole kindlasti sujuva ja häireteta liikluskorralduse põhimõtetega kooskõlas.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles