Tallinna trolliliinidel sõidab ka üks 26-aastane vanake

Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna trollipargi trollijuht-instruktor Anatoli Tregubov pargi kõige vanema, 26 aastase trolli juures.
Tallinna trollipargi trollijuht-instruktor Anatoli Tregubov pargi kõige vanema, 26 aastase trolli juures. Foto: Mihkel Maripuu

Tallinna esimesed üheksa trollibussi, tollase Nõukogude Liidu Saraatovi oblasti Engelsis Uritski nimelises sõjatehases valminud ZIU-5 läksid Estonia – Hipodroomi liinile 6. juulil 1965 ehk 45 aastat tagasi.

Nendest trollidest ei ole enam ühtegi järel. Kõige vanem Škoda sarvedega sõiduk, mis veel ka liinil käib, on 1984. aastast pärit. Troll ei näe seestpoolt küll enam eriti pilkupüüdev välja, kuid trollipargis 1970.aastatest erinevatel kohtadel töötanud, praegu trollijuhi-instruktori ametit pidava Anatoli Tregubovi sõnul liigub masin päris kenasti ja võib veel mitu aastat sõitjaid teenindada.

«Üks halb asi on see, et talvel on selles trollis külm sõita, kuna küttesüsteem ei tööta enam päris korralikult,» mainis Tregubov.

Vanakese Škoda lähedal trollipargi hoovil seisab täiesti uus Solarise troll, mis pole veel liinile pääsenudki. Tregubovi sõnul on nende sõidukite erinevus ikka nagu päev ja öö. Nõukogud sõjatehase ZIU-del oli kaks pedaali – üks käigu- teine piduripedaal. Vahepealsetele Škoda sõidukitele ilmus kolmas pedaal veel juurde. See oli elektriline pidur, mis aitas sujuvamalt liikuda ja pidurdada. Uusimatel Solaristel on aga jälle vaid kaks pedaali, sest masinate pidurisüsteem on niivõrd tõhus.

Tregubov ütles, et uued trollid töötavad mõnes mõttes justkui pisikesed elektrijaamad. Äraseletatult tähendab see, et kui juht vajutab pidurit, toodab troll piltlikult öeldes natuke elektrit tagasi.

Tallinna trollipargis on ka üks uus lõõtstroll, mis võib kuni 350 meetrit liinist lahtiühendatuna liikuda. Selleks on trollil akud, mille laadimine võtab aega 20 sekundit.

«Kui me selle trolli saime, siis juhtisin ise sõiduki akudel Tallinna linnavalitsuse hoone eest kuni Kaubamajani,» ütles Tregubov.

Ta lisas, et kuna selline akudega süsteem on kallis, siis ei ole linn niisuguseid sõidukeid rohkem ostnud. Vajalik on akudel sõitmine aga selleks, et voolukatkestuse või liinijuhtmete katkemise korral saaks ühissõiduk näiteks ristmikult minema sõita ja tee vabastada.

Võrreldes ligi 30-aastase vanakesega on kõige uuemates Solarise trollides juhi käsutuses igasuguseid tehnilisi vahendeid. Näiteks saab nupulevajutusega tõsta või langetada salongi temperatuuri, lasta kuuma õhku kõigile ustele, et need talvel korralikult avaneksid, rääkimata videokaameratest lõõtstrollides.
Nupule vajutamisega saab ka sarved alla lasta, kahjuks mitte üles tõsta.

Eile trollipargi 45 aasta sünnipäeval käinud Tallinna autobussikoondise esindajad proovisid uusima Solarise võimalusi ning olid natuke kadedad, et bussipargi parimatel Scaniatel kõiki niisuguseid tehnilisi lahendusi pole.

Tallinna trollid

Esimene trolliliin Estonia – Hipodroom avati 6.juulil 1965.a.
Seal hakkasid sõitma Nõukogude Liidu sõjatehases valminud trollid ZIU-5.
Esimesed Škoda trollid saabusid 1966.a., Ikaruse trollid 1995.a. ja Solarise trollid 2002.a.
2009.a. lõpu seisuga vedas Tallinnas kaheksal liinil sõitjaid 119 trolli. Aastas sõideti maha 5,8 miljonit liinikilomeetrit.
2009.a. ostis Tallinna trammi ja trollibussikoondis seitse uut rolli ning tegi sissemaksu seitsme trolli ostmiseks 2010.a.
Trollide keskmine vanus oli 2009.a. lõpus 14,6 aastat.

Allikas: Tallinna trammi- ja trollibussikoondis.
 

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles