Mupo pitsitab kroonilisi trahvivõlglasi

Uwe Gnadenteich
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Mupo piletikontroll.
Mupo piletikontroll. Foto: Toomas Huik

Munitsipaalpolitsei amet on asunud aktiivselt pitsitama trahve tasumata jätnud  piraattaksojuhte ja piletita sõitjaid.


Mupo juristi Arnold Vismanni sõnul on tema mustas nimekirjas poolsada kroonilist trahvidest kõrvalehoidjat, kelle juhtumid on esitatud kohtule asenduskaristuse määramise taotlemiseks.

Musta nimekirja uhkeimad pärlid on piraattaksojuhid, kellest ühe maksmata trahvide konto ulatub 5656 euroni. Järgmised maksmata jäetud summad on samas suurusjärgus – 4810, 4432 ja 3835 eurot. Tuhande kuni paarisaja euroseid võlgnikke on aga kümnete kaupa.

Kõige «väljapaistvam» bussijänes on 33 väärteootsusega kodanik, kellelt on välja mõistetud tuhat eurot trahve, kuid kes valis asenduskaristusena 24 päeva aresti.

«Mupo on otsustanud kurikaelte elu kibedaks teha ning taotleb kroonilistele trahvivõlgnikele asenduskaristuse määramist kas aresti või ühiskondlikult kasuliku töö läbi. Pole harvad juhud, kus piraattaksojuht eelistab talle määratud ühiskondlikult kasuliku töö asemel istuda arestimajas,» rääkis jurist.

Kohtuhirmus on trahvide maksjaid vähe, aga siiski esineb, tõdeb Vismann. Enamik inimestest eelistab maksmisele siiski üldkasulikku tööd, mõned aga aresti.

«Kohtuid ummistavad arvukad trahviteated, kohtutäituritel aga, kes kohtu otsuse täitmisele peavad pöörama, pole trahvi tasumata jätnud piraatjuhilt mitte midagi konfiskeerida, sest paberite järgi on ta puupaljas. Trahvide maksmisest kõrvalehiilijad on kavalad, nad on kogu oma vara kirjutanud kas abikaasa või laste nimele,» selgitas Vismann.

Sama kehtib ka sissetulekute kohta, mis laekuvad teiste inimeste arvetele. Osad kavalpead lahkuvad isegi Eesti rahvastikuregistrist. Nendeni jõudmine on aga äärmiselt keeruline ning vaevarikas.

Tänaseks on kõige suuremale piraattaksojuhist võlgnikule määratud 147 päeva aresti, mida on võimalik oma soovi ja valiku järgi koostatud graafiku alusel «ära istuda», kusjuures arestivabadel päevadel on mehed taas vabad ja tihtipeale taas taksoroolis.

Järgnevad 60- ja 27-päevased arestid. Üldkasuliku töö tunnid ulatuvad 8 kuni 240 tunnini ning neid on võimalus realiseerida linnaosavalitsuste või linnaga piirnevate teiste omavalitsuste juures kokkuleppeliselt.

«Ei taha mitte mõeldagi kui palju riik selliste inimeste peale oma ressurssi raiskab,» ütles Vismann ja loetles – menetlejate, kohtute ja kohtunike aeg, juristi töötunnid, paberikulu jne.

«Küsitav on, kas üldkasulik töö või arest seda katab. Näiteks arestimajas on inimesel soe kamber, kolm korda päevas soe toit, tal on õigus tasuta arstiabile, vajadusel tasuta hambaravile. Väga paljud ausad inimesed ei saa selliseid hüvesid nautida, miks me siis kurikaelu sel moel hoiame,» küsis Vismann.

Ta pakub välja ka võimaliku lahenduse. «Selle ülbuse lõpetamiseks piisaks, kui mupol oleks juhi korduva seaduserikkumise korral õigus teha ettepanek tema juhilubade kehtivuse peatamiseks. See nõuaks aga muudatusi seadusandluses. Seni aga jahvatavad kohtuveskid lõputuid asenduskaristuse kaasusi ning pahatahtlikud võlglased naeravad avalikult aukudega seaduste üle.»

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles