PÖFFi võistlus tuleb huvitav

Tiit Tuumalu
, toimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tsai Ming-liangi «Kodutud koerad».
Tsai Ming-liangi «Kodutud koerad». Foto: Repro

Pimedate Ööde filmifestival tegi teatavaks 22 Euraasia filmi, mis hakkavad võistlema 10 000 euro suurusele grand prix’le.

Esimese mulje järgi peaks tulema huvitav võistlus. On ootamatuid nimesid, põnevaid filmiriike ja stiililist mitmekesisust. Kavas on üks maailma- ja kuus rahvusvahelist esilinastust – rohkem kui ühelgi varasemal festivalil.

Iraani režissööri Ali Ahmadzadehi film «Kami pidu», mis kujutab kõrgklassi kuuluvate iraani noorte elu – lavastaja enese sõnul suisa esimest korda sealses filmis –, on nõnda värske, et pole jõudnud ekraanile veel kodumaalgi.

Välismaine võistlusdebüüt on tegemata ka tuntud venelase Konstantin Lopušanski filmil «Roll» – psühholoogilisel draamal näitlejast, kes sümbolismi ideedest inspireerituna kehastub revolutsioonilisel Venemaal Punaarmee komandöriks. Mitte filmis, vaid elus. Lopušanski, kelle karjäär sai alguse «Stalkeri» juures Andrei Tarkovskit assisteerides, on lubanud ka ise Tallinna tulla.

Esimest korda jõuab väljapoole SRÜ piire «Keliniga» tuntuks saanud kasahhi Ermek Tursunovi uus film «Vanamees» – «Vanamehe ja mere» tänapäevane versioon –, mis võitis viimasel Anapa festivalil grand prix, edestades ka meie «Elavaid pilte».

Viimasega saadakse Tallinnas taas kokku, aga rauad on tules veel teiselgi Eesti linateosel – grusiinidega kahasse vändatud ja Zaza Urušadze lavastatud «Mandariinidel».  

Peale selle on valikus kimp juba tuntud meistrite uuemaid filme, mis on osalenud ühel või teisel mainekal festivalil, hollandlaselt Alex van Warmerdamilt («Borgman»), prantslaselt Bruno Dumont’ilt («Camille Claudel 1915»), britilt Richard Ayoadelt («Teisik»), taiwanlaselt Tsai Ming-liangilt («Kodutud koerad»), itaallaselt Paolo Sorrentinolt («Kohutav ilu») ja rootslaselt Lukas Moodyssonilt («Meie oleme parimad!») näiteks.

«Borgman» ja «Kohutav ilu» võistlesid juba Cannes’is, «Camille Claudel 1915» Berliinis ja «Kodutud koerad» Veneetsias, viimane sai ka žürii suure preemia. Viis filmi on esitatud mitteingliskeelse filmi Oscarile: «Vanamees» (Kasahstan), «Kohutav ilu» (Itaalia), «Borgman» (Holland), «Ringid» (Serbia) ja «Paradžanov» (Ukraina).  

Kava kokkupaneku printsiip on siiski endine – mitte teha sellest juba liiga tuntud ja tunnustatud filmide või nimekate festivalide best of-võistlust. Programm peab jätma värske mulje, juhtides ühtlasi tähelepanu filmidele, mis seda veel võitnud ei ole. Oluline on, et see, kes vaatab ära kõik linateosed, saaks hea ülevaate tänapäeva filmikunsti suundumustest. Samuti peetakse silmas geograafilist mitmekesisust.

Nii on tänavune kaugeim võistlusfilm pärit näiteks Filipiinidelt, aga linateoseid on ka Jaapanist, Hiinast, Taiwanist, Iisraelist, Türgist, Kõrgõzstanist ja Armeeniast. «Usun, et saime kokku kõrge tasemega omanäolise programmi,» ütles PÖFFi juht Tiina Lokk.

Viieliikmelise žürii tuntuim liige on Christian Berger, kes on üles võtnud mitu Mi­chael Hanekese filmi, sh «Valge paela» ja «Klaveriõpetaja». Eestlastest kuulub sinna näitleja Tambet Tuisk.

PÖFF algab 15. novembril. Kogu programm, sh ava- ja lõpufilm kuulutatakse välja järgmisel nädalal.

Kommentaarid
Copy

Märksõnad

Tagasi üles