Uued trammiliinid ootavad linnajuhtide liisu langemist

Urmas Seaver
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Iirimaa pealinnas Dublinis ringi sõitvatele moodsatele trammidele rajati uus trammitee euroraha toel, sama plaanib nüüd Tallinn.
Iirimaa pealinnas Dublinis ringi sõitvatele moodsatele trammidele rajati uus trammitee euroraha toel, sama plaanib nüüd Tallinn. Foto: Repro

Tallinna linnavõim peab lähiajal langetama otsuse, kas ehitada juba aastaid plaanitud uus trammiliin Lasnamäele ja lennujaama Prantsuse firma Systra soovituste järgi või nõustuda odavama variandiga, mida pakub trammi- ja trollibussikoondis.

Tallinna abilinnapea Jaanus Mutli sõnul sõltub otsus paljuski sellest, kas trammiprojekti tarvis saadakse vabariigi valitsuse toel euroraha ning kui kalliks uute liinide ehitus läheb.

Ta märkis, et rahvusvaheline konsortsium, kuhu kuuluvad Prantsuse firma Systra ning Eesti ettevõtted ETP Grupp ja Hendrikson & Ko, peavad veel sel sügisel esitama linnajuhtidele arvutuse, kui kalliks läheb uute trammiliinide rajamine kesklinnast Laagna teele ja lennujaama.

Mutli sõnul kulgeks Lasnamäe uus trammitee Laagna teelt Gonsiori tänavale ning sealt edasi piki Estonia puiesteed Vabaduse väljakule.

TTTK variant odavam

Juba ligi kaks aastat tagasi tehtud arvutuste järgi läheks uue ning praeguste trammiliinidega mitteühendatud moodsa trammitee rajamine kesklinnast Lasnamäele maksma 2,1 miljardit krooni, kuid Mutli sõnul on tõenäoline, et ehitus läheb kallimaks. Euroopast loodaks linn saada kuni 80 protsenti rahast, mis tähendaks, et linna eelarvest kuluks aastatel 2012–2013 valmivale trammiteele ilmselt üle 500 miljoni krooni.

Mutli ütles, et kui euroraha ei tule, on mitmemiljardilise projekti rahastamine pelgalt linnaeelarvest ebareaalne.

Alternatiivse variandina on Tallinna trammi- ja trollibussikoondis (TTTK) välja käinud idee pikendada praegust Tartu maantee trammiliini Laagna teele ja lennujaama.

Kui palju see lahendus maksaks, pole täpselt kokku löödud, kuid TTTK juhi Toomas Sepa sõnul maksis näiteks mullu Tartu maanteele rajatud 800-meetrine trammitee lõik koos peatustega 33,5 miljonit krooni. Laagna tee 7–8 kilomeetri pikkune trammiteelõik võiks seega maksta 300–350 miljonit krooni.

Sepa sõnul tuleks aga tõenäoliselt lisaks ehitada Lubja tänava piirkonda uus ristmik, et trammitee Laagna teele viia.

Valitsus peab otsustama

«Tallinna maksumaksjale on tunduvalt odavam renoveerida ja uuendada olemasolev trammiliin,» märkis TTTK juht.

Systra idee järgi ulatuks uus trammiliin hiljem ka Mustamäele tehnikaülikooli juurde. Sepp lausus, et Systra pakutava lahenduse kasuks otsustades kahaneks trolliliikluse maht Tallinnas pea poole võrra ning kaoks trammiliinid 1 ja 4.

«Üks ülikallis 15-kilomeetrine kiirtrammiliin ei suuda ummikuid Tallinnas likvideerida,» sõnas ta. «Systra soovitatud projekti realiseerimine tekitab maailma mastaabis väikelinna Tallinna neljanda ühistranspordiliigi, mis kulgeb Laagna teelt Gonsiori tänavale ning paralleelselt Tartu ja Narva maantee trammiteedega.»

Mutli ütles, et alternatiivse trammitee ehitamine Gonsiori tänava ja Estonia puiestee kaudu Vabaduse väljakule on hea idee, sest võimaldab kesklinna läbivat trammiliiklust hajutada. «TTTK variandi selge miinus see, et trammid võivad kesklinnas Hobujaama piirkonnas üksteisele liigselt selga joosta,» märkis ta.

Mutli sõnul pole aga karta TTTK väljasuremist, sest tema sõnul võiks linnafirma uue trammiliini endale saada.

Majandus- ja kommunikatsiooniministeeriumi majandusarengu asekantsler Ahti Kuningas märkis, et euroraha noolivate transpordialaste investeeringute kava läheb vabariigi valitsuse istungile kinnitamiseks novembri alguses. Ta lisas, et praegu on Tallinna trammiprojekt küll selles nimekirjas, kuid see ei tähenda veel rahastamist.

«Kavasse pääsenud projektide kohta tuleb esitada eelprojekt ning tasuvusanalüüs, selle heakskiitmisel teeb valitsus otsuse projekti rahastamise või mitterahastamise kohta,» seletas Kuningas.

Tallinna linnapea Edgar Savisaar märkis kaks aastat tagasi enne kohalike omavalitsuste valimisi, et peab õigeks ehitada Lasnamäele tavaline trammiliin, mis oleks Systra pakutust mitu korda odavam. «See on realistlikum lahendus, millele tulekski lähiaastatel tugineda,» lausus ta toona.

Ka Tallinna linnavolikogu esimees Toomas Vitsut märkis kaks aastat tagasi, et olemasolevate trammiliinide pikendamine Lasnamäele on tõenäolisem kui uue, senistest liinidest sõltumatu süsteemi rajamine.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles