60 esimest Tallinna reisisaatjat alustab neljapäeval

Alo Raun
, vanemtoimetaja
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Tallinna autobussikoondise tööbörs sotsiaalsetele töökohtadele.
Tallinna autobussikoondise tööbörs sotsiaalsetele töökohtadele. Foto: Tairo Lutter

Varem välja kuulutatud 1. septembri ehk tänase asemel alustavad esimesed reisisaatjad Tallinna bussides tegutsemist neljapäevast, sest nad läbivad enne kahepäevase koolituse.


Tallinna Autobussikoondise (TAK) pressiesindaja Sirje Roht ütles Postimees.ee'le, et ülehomme läheb liinile ligi 60 reisisaatjat, reedel järgmised 60 ning ülejäänud vastvalt graafikule hiljem.

Esimesi reisisaatjaid võib kohata liinidel, kus sõidavad madalad bussid. «Alustame nende bussidega, mis on madala sisenemisega, sest sinna kontsentreeruvad lapsevankritega emad, ratastooliga sõitjad, liikumisraskustega inimesed ja vanemad reisijad,» rääkis Roht .

Peavad ju reisikorraldajad ühe tööülesandena abistama erilist tähelepanu vajavaid sõitjaid, laskma näiteks alla rambi, mis lihtsustab ratastooliga bussi sisenemist.

Sajad töökohad veel vabad

Kuigi algselt oli plaan pakkuda reisisaatja ametit 540 töötule, siis Tallinna Autobussikoondise (TAK) pressiesindaja Sirje Rohti sõnul on praeguseks tööleping sõlmitud 160 inimesega.

Tema sõnul tuleb huvilisi üha juurde ja see number kasvab lähiajal arvestatavalt. «Reisisaatjate valiku ja töölevormistamise protsess jätkub septembri alguses ja viimased nädalad on näidanud üsna suurt huvi selle ameti vastu,» rääkis Roht. «Kui kesksuvel oli vaiksem periood, siis nüüd võtab iga päev ühendust kümmekond inimest.»

Tema sõnul kandideeris maikuisel tööbörsil TAKi reisisaatjaks 245 inimest. Osa neist ei saanud tööle võtta, kuna nad polnud end töötuna arvele võtnud, teised polnud Tallinna elanike registris. Osa inimesi polnud kunagi tööd teinud inimestega ja kartsid pidevat suhtlemist. Mõni leidis, et tema töötu abiraha ületab pakutava palga.

«24 kevadel reisisaatja kohale avalduse andnud inimest on praeguseks leidnud juba erialase töö. Ja üks osa on neid, kes meie hinnangul ei sobi sellisele töökohale, kus on vaja olla sõitjate teenindaja rollis: on juba esimesel kohtumisel konfliktsed või muul viisil mittekorrektsed,» selgitas Roht.

Õpetatakse ka psühholoogiat

Täna alanud reisisaatjate koolitus kestab kaks päeva.

Esimese koolituspäeva avas TAKi juhatuse esimees Hugo Linholm, kes tutvustas ettevõtet ja sõitjate teenindamise spetsiifikat. Reisisaatjaid käis tervitamas ka abilinnapea Jaanus Mutli.

Esimene koolituspäev on rohkem teooria päralt ja sisaldab 4-tunnist teeninduspõhimõtete koolitust psühholoog Helle Kahro juhendamisel, lisaks sõitjateveo seadusandluse, eeskirjade jms selgitamist, samuti liiklusohutusalast juhendamist ning muidugi reisisaatjate töökorralduse põhimõtteid ja otseste töökohustuste tutvustamist.

Lisandub praktiline kogemus

Teine päev on rohkem praktiline, tutvustatakse bussiliine ja nende eripärasid, piletisüsteemi, erinevaid sõiduõiguse kategooriaid.

Saadakse juhtnööre tööohutuse kohta, tutvutakse eeskirjade ja seadustega, räägitakse läbi käitumine ja sõitjate teavitamine erakorraliste olukordade puhul, samuti sõitjate kategooriad, kes vajavad erilist tähelepanu (liikumisraskustega inimesed, väikelastega emad, ratastooliga sõitjad ja nende abistamine), käitumine probleemsete sõitjatega jne. Lõpuks sõidetakse ka liinid päriselus läbi.

Seejärel peaks reisisaatjad Rohti sõnul üksi töötamiseks valmis olema.

Kuna sotsiaalsete töökohtade projekt on TAKi jaoks esmakordne ja reisisaatjate töölerakendamine uus kogemus, käisid firma esindajad suvel Saksamaal Düsseldorfis kogemusi uurimas. Sealseid kogemusi ning sõitjate ja ühistranspordifirmade hinnanguid on ka Eesti süsteemi käivitamisel kasutatud.

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles