Jüri Ratas: kohalike teede senisest rahastusest piisab ainult esmaabiks

Uwe Gnadenteich
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Jüri Ratas.
Jüri Ratas. Foto: Toomas Huik

Riigikogu aseesimees Jüri Ratas rõhutas täna IX omavalitsusfoorumil peetud ettekandes kohalike omavalitsuste tulubaasi tugevdamise ja kohalike teede senisest märksa suurema rahastamise vajadust.


«Kohalik võim on inimesele kõige lähemal ja seetõttu igapäevases elus ka kõige paremini tunnetatav. Kahjuks oleme me jõudnud olukorda, kus suurema osa omavalitsuste jaoks on kõigi neile seadusega pandud kohustuste täitmine muutunud ääretult raskeks, et mitte öelda pea võimatuks ülesandeks,» lausus Ratas.

«Elu on maapiirkondades võimalik ainult ettevõtluse ja töökohtade olemasolul. Ettevõtted vajavad aga toimivat taristut: korras teid, toimivat elektri- vee- ja internetiühendust. Turvalised ning mugavad teed on aga olulised kõigi linna- ja vallaelanike jaoks. Ükskõik, kas me räägime siis teekonnast kooli, töökohta, poodi, panga- või postkontorisse,» lisas Ratas.

«Kohalike teede säilimist ja korrashoidu ei ole võimalik omavalitsustel riigi toeta korraldada. Siinkohal on hädavajalik vastastikune koostöö ja piisav rahastus kütuseaktsiisist. 2013. aastal plaanib valitsus koguda 417 miljonit eurot kütuseaktsiisi, kuid sellest suunatakse kohalikele omavalitsustele kõigest circa 30 miljonit eurot. Samas moodustavad kohalikud teed 40,7 protsenti teede kogupikkusest ning riigimaanteed kõigest 28 protsenti,” tõi Ratas välja vastuolu.

«Aastatel 2009-2011 laekus kohalikele omavalitsustele kütuseaktsiisist teehoidu suunatavast rahast kõigest viis protsenti, 2012. aastal 6,7 protsenti. Neid summasid võiks võrrelda teede esmaabiga. Tänavu plaanitakse küll eraldada kümme protsenti, aga see number peaks olema kolm korda suurem, et reaalselt tagada teede hooldamiseks ja kestmiseks vajalik rahastus,» rõhutas Ratas.

«Teehoiu rahastamine peab toimuma stabiilselt ja ei tohi sõltuda parasjagu võimul oleva valitsuskoalitsiooni poliitilistest otsustest või eelistustest. Seetõttu on igati mõistlik kehtestada Teeseadusega minimaalne protsent, mis läheb igal aastal kütuseaktsiisist kohalike teede korrashoiuks. Kohalikud teed on ja jäävad oluliseks teguriks regionaalpoliitika kujundamisel ning nende hooldamine ja uuendamine peab seetõttu olema jätkusuutlik,» lõpetas Ratas.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles