Endine tööstusala puhastatakse ohtlikust pinnasereostusest

Uwe Gnadenteich
Copy
Juhime tähelepanu, et artikkel on rohkem kui viis aastat vana ning kuulub meie arhiivi. Ajakirjandusväljaanne ei uuenda arhiivide sisu, seega võib olla vajalik tutvuda ka uuemate allikatega.
Kopli kaubajaama ala paikneb Balti jaama vahetus läheduses Telliskivi piirkonnas.
Kopli kaubajaama ala paikneb Balti jaama vahetus läheduses Telliskivi piirkonnas. Foto: Margus Nõlvak

Ehitusettevõte KMG Inseneriehitus ja Mainor gruppi kuuluv keskkonnafirma Doranova alustasid töödega, et likvideerida nõukogude ajal tekitatud pinnasereostus miljööväärtuslikus Telliskivi piirkonnas, tööde tellijaks on Keskkonnateabe Keskus.


Kopli kaubajaama ala Heina, Kopli ja Telliskivi tänavate vahel Balti jaama vahetus läheduses on riikliku tähtsusega jääkreostuskolle, mis on aastaid ohutanud ümbruskonna elanike tervist ja elusloodust, sh piirkonna põhjavett. «Reostuse likvideerimine on oluline seetõttu, et reostus ei leviks ega mõjutaks põhjavee kvaliteeti,» ütles Keskkonnateabe Keskuse projektijuht Lembit Talli.

24 000 kuupmeetrit reostunud pinnast paikneb reformimata riigimaal, mis on tihedalt kaetud raudteega. Kuigi otsene oht inimestele puudub, on põhjavee esimene kiht selles piirkonnas osaliselt reostunud. Reostus on tekkinud inimese tegevuse tagajärjel ENSV perioodil, mil maa-alal koostati kaubaronge ja laaditi kaupa, remonditi ja hooldati vedureid ning hoiustati õli ja kütust.

Kopli kaubajaama pinnasereostus likvideeritakse ilma väljakaevamisteta ehk niinimetatud kohapealsel meetodil, mis võimaldab arvestada aktiivsest tööstustegevusest ja töötavast raudteest tulenevate piirangutega.

«Eestis on paraku sadu reostuskoldeid, mis on nõukogude ajast saadik meie elukeskkonda mõjutanud. Kasutame uuenduslikku tehnoloogiat pinnase puhastamiseks, soovides muuhulgas tõestada, et taolise «pärandi» likvideerimine on võimalik ka keerulistes oludes,» ütles KMG Inseneriehituse juhatuse liige Indrek Pappel.

«Reostuse likvideerimiseks moodustati rahvusvaheline konsortsium, et kaasata keerukate tööde tegemiseks parim võimalik tehnoloogiline kogemus. Kui oleme loonud Eesti jaoks uudseid insenertehnilisi lahendusi, on erinevate riikide spetsialistide ühendamine edu toonud,» lisas ta.

Keemilise ning bioloogilise pinnasetervenduse viib läbi Doranova, kus töötavad spetsialistid nii Eestist kui Soomest. Doranova Baltic OÜ juhatuse liige Margus Nõlvak ütles, et Koplis ei kaevata reostunud pinnast välja, vaid kasutatakse keemilist oksüdatsiooni ning biotervendust. «Eestis on in-situ meetodil pinnasetervendusprojekte teostatud vaid ühe käe sõrmede jagu. Samas on tegemist kaasaegse tehnoloogiaga, mille üheks plussiks on näiteks see, et pinnase väljakaevamist ei toimu – nii saab igapäevane tegevus tervendataval maa-alal jätkuda. Pärast tervendusprotsessi vastab pinnas keskkonnanormidele ning kaob põhjavee reostusoht,» ütles Nõlvak. Ta lisas, et samal meetodil on Doranova puhastanud Soomes hoonete-aluseid pindu ja teisi keerulisi objekte üle 15 aasta, ilma et ümbritsev keskkond suuremahulistest töödest häiritud oleks.

Hetkel tehakse Kopli kaubajaamas välisuuringuid reostatud pinnase täpse ulatuse väljaselgitamiseks, mille põhjal koostatakse tööprojekt. Pärast projekteerimistööde lõppu alustavad konsortsiumina ühendatud KMG Inseneriehituse AS ja Doranova pinnase tervendamiseks vajaliku torustiku rajamist ning seadmete paigaldamist. Kopli kaubajaama reostuse likvideerimistööde kogumaksumuseks on ca kaks miljonit eurot, töid rahastatakse EL ühtekuuluvusfondist meetme «Jääkreostuse likvideerimine endistel sõjaväe- ja tööstusaladel» raames.
 

Kommentaarid
Copy
Tagasi üles